In de categorie ‘Fruitige Kettingbrief’ gaan we samen met gedreven personen uit de zachtfruitsector, dieper in op de sector! Marcel Dings gaf in de vorige kettingbrief antwoord op de vraag: Wat betekend de zachtfruitsector voor Zuid-Nederland. Hij geeft de volgende vraag door aan netwerkcoördinator aardbei en kleinfruit bij (Z)LTO en Glastuinbouw NL, Janny Trouw:

Hoe zorgen we ervoor dat ook de Nederlandse consument meer zachtfruit gaat eten?

De consumptie van zachtfruit is in Nederland veel beperkter gestegen dan in de landen om ons heen. Een bijzondere constatering, want zachtfruit is lekker, hartstikke gezond en tijdens het seizoen uit eigen land in overvloed beschikbaar.

Natuurlijk willen we dat de Nederlandse consument meer van ons eigen zachtfruit gaat eten. Maar ook dat er bewuster voor gekozen wordt én met trots! Want waarom (goedkope) aardbeien of ander fruit uit Spanje kiezen, als tijdens het seizoen ook de lekkerste aardbeien, frambozen en bessen uit Nederland zelf beschikbaar zijn? Maakt onbekend misschien onbemind?

Het beste fruit verkoopt zichzelf. Dan maakt de prijs bijna niet meer uit, zolang het maar ‘BerryBriljant’ is. En dan wil je er het liefst nog méér van. De belangrijkste taak van telers is dus om de aller- allerlekkerste aardbeien, frambozen, bramen en bessen te kweken met de aller- allerbeste kwaliteit. Dat staat buiten kijf. Geen enkele concessie meer aan smaak doen dus, evenals aan uiterlijk en houdbaarheid. Daar zullen we vanuit de teelt én handel voor de volle 100% op in moeten zetten. Je kunt er uiteindelijk altijd nog jam, taart of een andere meerwaarde van maken.

En daarbij zullen we nog veel meer moeten promoten dat we van eigen bodem bijna jaarrond het beste zachtfruit kúnnen leveren. Zodat consumenten vanzelfsprekender gaan kiezen voor eigen Nederlands fruit en daarmee ook voor de lekkerste, veiligste en meest duurzame producten. Want pas als ze weten wat van dichtbij te halen is, hoeven ze het niet eens meer van ver weg.

We kunnen onze landgenoten daar wat mij betreft best een handje bij gaan helpen. Door een betere herkenbaarheid van onze NL producten, plaats in het schap, en tijdens de seizoenen continue beschikbaarheid van eigen bodem. Dan peinst een consument echt niet meer over de keuze tussen Nederlandse frambozen of bessen uit Chili. Dan bepaalt het product wel voor die consument. Wat mij betreft is de slogan voortaan: “Voor het lekkerste zachtfruit hoef je het land niet meer uit!

En da’s een hele geruststellende gedachte in deze bijzondere ‘coronatijden’.

Janny Trouw

Naam: Janny Trouw
Leeftijd: 38 jaar
Woonplaats: Raamsdonk
Functie & organisatie: Netwerkcoördinator aardbei & kleinfruit bij (Z)LTO en Glastuinbouw NL
Wat is jouw connectie met de zachtfruitsector? Ik ben grootgebracht tussen de aardbeien, leef voortaan tussen de kersen en werk met en voor de Nederlandse zachtfruitsector.

Hoe zie jij de zachtfruitsector in de toekomst?

Zeker positief, mits we met elkaar de juiste keuzes blijven en gaan maken. In Nederland zijn we in staat om het beste uitgangsmateriaal en zachtfruit te produceren. Als we dat ook kunnen blijven vertalen in een betere afzet en consumptie, dan komt het helemaal goed!

Ik stel de volgende vraag aan: Bart Jongenelen

Vraag aan Bart is:

Wat is volgens jou de grootste uitdaging in de zachtfruitsector?

Het antwoord van Bart zal in april worden gepubliceerd!