In de categorie ‘partner in de spotlight’ gaat Jikke, verantwoordelijke voor de communicatie van Stichting Berry Promotions, langs bij de partners van Berry Briljant. Begin maart gingen we langs bij Fred Douven van AbbGrowers, in Horst. 

Sinds dat AbbGrowers eind 2019 verhuisde naar de Handelstraat in Horst, ben ik er verschillende keren langsgereden. Waar de blauwe bessen op de gevel van het pand de activiteiten van het bedrijf verraden, was ik toch wel erg benieuwd naar het verhaal van AbbGrowers. “Onze wereld is vooral rond & blauw”, start Fred Douven het gesprek, waaruit ik snel kan opmaken dat passie voor de blauwe bes diepgeworteld is bij de Familie Douven.

“Wij vertegenwoordigen blauwbessentelers richting de markt en houden daarbij altijd onze visie: het beste financiële resultaat voor de teler, in samenwerking met onze klant, in gedachten. Het is daarin balanceren tussen de juiste kwaliteit, voor de juiste klant”, licht Fred toe. Het wordt me al snel duidelijk dat AbbGrowers op alle vlakken van de blauwe bes sector actief is. “In 1998 begon mijn vader, na de verkoop van zijn machinefabriek, een blauwbessenkwekerij in samenwerking met de familie Driessen. Hier rolde ik vanaf 2000 bijna vanzelfsprekend bij in, maar al snel merkten we dat we nog veel meer konden doen dan enkel het telen van bessen. Daarom zijn we vrij snel met het zo optimaal gebruiken van de bes gestart en gingen we bijvoorbeeld ook sappen maken, richtten we in de loop van de tijd ook ons eigen merk B-Berry op en hebben we ons voor verschillende innovatieve projecten ingezet, waaruit nieuwe ontwikkelingen vloeiden. Het bedrijf groeide vlot en werd een echt familiebedrijf, waarna ik samen met mijn zus Mery in 2015 het bedrijf Douven Blauwe Bessen BV van onze vader overnam.”

Een familiebedrijf met niet alleen ontzettend veel passie voor de blauwe bes, maar ook gedreven ondernemers. “Het unieke aan onze werkwijze is dat de teler precies kan volgen welke weg zijn product aflegt en hierdoor ook gevoel heeft waar zijn product eindigt”, voegt Fred nog toe.

De blauwe bes is gezond en lekker, maar vooral ook heel populair. Als het aan Fred ligt zal deze populariteit nog verder groeien. “In de toekomst zou je bij een tankstation geen chocolade en snoep moeten vinden, maar vers en gezond fruit. 

Wij zijn ons nu al aan het klaarmaken om ons eigen merk, B-Berry, straks niet alleen op dit soort locaties te kunnen verkopen, maar ook nog eens geheel CO2 gecompenseerd van teler naar klant te krijgen. We streven naar een gezond product voor de hele maatschappij en denken daarbij ook na over de belasting van het milieu die dat met zich meebrengt.”, sluit Fred af.

De producten B-Berry zijn te vinden in de vers winkel van Het Aardbeienland.

In contact komen met AbbGrowers kan via:

AbbGrowers

Handelstraat 8
5961 PV Horst

info@abbgrowers.com
www.abbgrowers.com
tel.: +31 77 23 00 001