In de categorie ‘partner in de spotlight’ gaat Jikke, verantwoordelijke voor de communicatie van Stichting Berry Promotions, langs bij de partners van Berry Briljant. Met de huidige corona maatregelen is langsgaan bij een bedrijf natuurlijk lastig. Daarom sprak ze Kay Rauwerdink & Erik Stappers van Signify via beeldbellen, voor een uitgebreid interview over het grootste lichtbedrijf ter wereld.
“Signify is eigenlijk het vroegere Philips Lighting, dat in 2016 een zelfstandig bedrijf werd en uiteindelijk de naam Signify kreeg.”, vertelt Kay Rauwerdink – Global Segment manager vegetables & fruit, binnen Signify verantwoordelijk voor de wereldwijde marketing van de groeibelichting voor groenten en fruit. Daar voegt Erik Stappers, plantspecialist Horticulture, aan toe: “Binnen Signify richten wij ons op de ontwikkeling van verlichting voor consumenten en professionele gebruikers. Tuinbouw is een relatief klein onderdeel binnen Signify, maar wel een onderdeel met flinke potentie. Zeker het laatste jaar zien we in de zachtfruit-sector flinke vooruitgang, met name in de teelt van aardbeien en bramen. Verder richten wij ons op de ontwikkeling van belichting voor zowel de groente- als de sierteelt.”
“Wij zijn continu op zoek naar LED oplossingen voor telers. We proberen dus in onze onderzoeken te achterhalen wat de invloed van belichting is op gewassen, zodat telers jaarrond kunnen telen. Dit noemen we een jaarrond licht recept. Zo’n recept bestaat uit alle denkbare invloeden die we met licht kunnen uitoefenen: de kleur van het licht, de intensiteit van het licht, de belichtingsduur, de timing op de dag en bijvoorbeeld ook de combinatie van kunstlicht met zonlicht.”, vertelt Erik over zijn werkzaamheden als onderzoeker. “Daarnaast wordt er nauw samengewerkt met de telers, want naast licht hebben alle andere factoren zoals water, temperatuur, bemesting etc. natuurlijk ook een flinke invloed. Dit doen we in een driehoekconstructie: sales persoon (contact met de klant), plantspecialist (contact met de teler) en de Application Engineer (ontwikkeling van lichtplannen). Vanuit het Global Team in Eindhoven hebben we contact met onze teams, die verspreid zitten over de hele wereld.”, licht Kay toe.
Nederlands zachtfruit
“Wat betreft de zachtfruit-sector zien we dat de Nederlandse telers over steeds meer kennis beschikken, waardoor er efficiënter en met een concurrerende prijs geteeld kan worden. Een reactie daarop is dat vorig jaar in 90% van de Nederlandse supermarkten, Nederlandse aardbeien te vinden waren. Wanneer een afnemer besluit te kiezen voor een kwaliteitsvol Nederlands product in plaats van bijvoorbeeld aardbeien uit Spanje, dan is dat voor de teler een afweging om met LED belichting te gaan telen. ”, vertelt Kay over de ontwikkelingen in Nederland.
Ontwikkelingen
Volgens Erik vinden er veel interessante ontwikkelingen plaats. “We zien dat het ons lukt om met elke nieuwe lamp die we ontwikkelen, een stukje efficiënter om te gaan met de energie die deze gebruikt. Ook leren we steeds meer over de combinaties van kleuren licht, die we kunnen inzetten om planten te laten groeien en leren we in samenwerking met telers dat de kennis die we hebben over rassen vaak heel anders is wanneer deze onder kunstlicht wordt geteeld. Een ontwikkeling waar we veel van kunnen leren.”
“Zachtfruit is opkomend in Nederland en daar zullen ontwikkelingen tegenover staan. We zien daarin het partnership met Berry Briljant als verbinding met verschillende onderzoeksinstanties, zoals Delphy en Fragaria Innova, maar ook telers, plantenkwekers en andere partijen in de keten, waardoor we samen nog meer invulling kunnen geven aan innovatie in de zachtfruit-sector!”
Wil je meer te weten komen over LED belichting voor de aardbeienteelt, dan kun je contact opnemen via: